Määräaikaistarkastus-lomake |
Määräaikaishuolto
Itse käytin Workshopdataa etsiessäni määräaikaishuoltolomaketta tähän automalliin, lisätyönä tarjottiin jarrunesteiden vaihtoa ja katsoin auton huoltohistoriasta, että edellisestä vaihdosta oli jo aikaa, joten lisäsin sen huoltoon. Tarkastin auton ensin maassa tarkastaen esim. kaikki valot, kytkimet ja korin kunnon. Auto ylös nostettuna tarkastin esim. jarruputket, ohjauksen ja tuennan eriosat. Auto puoliksi nostettuna avasin jarrut ja tarkastin kunnon.Tarkastuksen aikana selvisi tarvittavia korjaus kohteita, takajarru palat kuluneet ja takaiskunvaimentimethuonossa kunnossa. Saimme osat vaihdettua ja yllätyimme kuinka helppo Volkswagenin takaiskut on vaihtaa. Lisäsimme asiakkaalle vielä lasinpesu nestettä.
Kaikki oli tehty lukuun ottamatta jarrunesteiden vaihtoa. Aloitimme imemällä jarrunesteimurilla jarrunesteet säiliöstä, lisäsimme uutta jarrunestettä säiliöön ja aloimme ilmausruuvin kautta imemään loppuja vanhoja jarrunesteitä ja tarvittaessa lisäsimme jarrunestettä säiliöön.
Jakohihna
Palamattomat polttoaine arvot (HC) olivat korkeat joten aloimme etsimään syytä heti sytytyksestä. Otimme tulpat käsiimme ja huomasimme tulppien olevan kannastaa aivan öljyssä, mutta mistä sitä oli tullut. Hetken asiaa tutkittuamme tajusimme sen tulleen venttiilikopan välistä. Joten ei muutakuin avaamaan venttiilikopan pultteja, avattuamme tajusimme Volkswagenin erikoisuuden eli nokka-akselit ovat lakeroitu kiinni venttiilikoppaan, tämä tarkoitti, että meidän tarvitsi ottaa jakohihna myös irti.Aloitimme hakemalla ohjeet ja tukemalla moottori kunnolla. Tämän jälkeen otimme moottorin tuentaa pois, apulaitehihnan ja jakopäänkotelon myös. Asetimme jakopään merkit kohdilleen, sen jälkeen kiersimme vielä kaksi kierrosta varmuuden vuoksi. Kaikki oli kunnossa merkkien osalta. Nyt kiristin auki ja jakohihna pois, jotta saamme nostettua venttiilikopan pois.
Rapsutimme pois vanhan tiivisteen jämät ja laitoimme uuden tiivistemassan väliin. Laitoimme venttiilikopan takaisin kiinni, uusilla pulteilla tietenkin.
Sitten oli jakopäähihnan vuoro mennä paikalleen. Nokka-akselit lukitsimme paikalleen lukitustyökalulla.
Sitten kampiakselin hammasratas oikealle kohdalle merkin avulla. Sitten ei muutakuin jakohihnaa paikalleen, jossa pitää varoa ettei merkkit liiku mihinkään. Kun hihna on paikallaan tarkastetaan että merkit on vieläkin kohdallaan ja kiristetää hihna kiristimellä (tässä mallissa mekaaninen). Ja taas tarkistetaan onko merkit kohdallaan, pyöritetään pari kierrosta ja taas tarkastus (ikinä ei voi olla liian varma, kun jakopäästä kyse). Sitten apulaitehihna kiinni ja kiristimellä kireälle.
Nyt totuuden hetki, laitetaan auto käntiin. Wroom ja toimii kuin unelma. :D
Päästöt
Jännityksellä odottaen ovatko HC laskeneet. Päästömittauksessa huomattiin, että HC ovat laskeneet, mutta Lambda arvot korkeat eli käy niin sanotusti laihalla, joka voi johtua pakosarjan/putken vuodosta tai Lambda-anturin rikkoutumisesta.
Testasimme ensimmäisenä Lambda-anturin kunnon oskiloskoopilla.
Oskiloskoopin piuhat lambda-anturiin kiinni niin että anturi on kiinni autossa. |
Oskiloskoopin näyttämä oikea käyrä. |
Oskiloskoopin tulos näytti meille, että Lambda-anturi on kunnossa ja vika on Lambda-anturin takana eli pakoputkessa vuoto.
Nyt sitten auto ylös ja käyntiin. Etsimään vuotokohtaa, joka löytyi taka- ja keskipöntön välisestä liitoksesta. Liitos auki, putsataan pinnat ja reilusti asennustahnaa sitten kiinni uudella kiristimellä.
Nyt ei vuoda |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti