tiistai 1. joulukuuta 2015

Merkkihuolto Audi

Opiskeluuni liittyen meillä oli merkkihuoltokorjaamisesta kurssi, jossa piti ottaa selvää merkkihuollosta. Valitisin itselleni Audi Centerin Tampereelta. Otin selvää organisaatiosta, koulutuksesta, laatutakuusta/laatuvaatimuksista ja tietenkin itse huollosta.

Audi Center on yhteydesä Autotalo Laakkosen kanssa, joka myy ja huoltaa niin Audia, Volkkaria kuin Seatiakin. Konsernin pääkonttori on Joensuussa ja autoliikkeiden osalta Helsinki. Konsernilla on autoliikettä 16 eri paikkakunnalla ja edustettuna on 19 eri automerkkiä. Työntekijöitä Tampereella 120 (korjaamolla+ varaosissa noin 80 hlöä) ja koko automyynnissä valtakunnassa 1300 henkilöä.

Organisaatioon kuuluu:

- Uudet hinkilöautot
- Uudet hyötyautot
- Käytetyt autot
- Korjaamo (yleis-, korikorjaamo ja maalaamo)
- Varaosat
- Hallinto



Taloa johtaa aluejohtaja alaisinaan joka osastolla oma osastopäällikkö. Jokaisella merkillä siis oma päällikkönsä niin automyynnin kuin korjaamonkin osalta. Korjaamon ja varaosien toimintaa johtaa jälkimarkkinointipäällikkö apunaan jokaisen merkin osalta korjaamopäällikkö, varaosapäällikkö ja korikorjaamon päällikkö. Päälliköillä apunaan huoltoneuvojat ja korjaamon työnjohtaja.
Selkeitä perjaatteita organisaatiolla on olla avoin, rehellisyys, joukkue ja yrittäjyys. Ja kun auto korjataan, tulee se kerrasta hyvin kuntoon.
Sitten asiaa itse asentajista, joka koskee minua eniten. Eli kun uusia asentajia haetaan on tietenkin pohjakoulutus pakollinen. Asenne ratkaisee paljon, asiat hoidetaan tarkasti, laadusta tinkimättä ja  nopeasti oppimaan uusia asioita. Asentajat käyvät heti koulutuksen (noin 12 päivää), koulutuskeskuksessa tai itseopiskeluna. Asentajat erikoistuvat vielä johonkin esim. Varaosat tai autosähkö. Koulutuksen kesto riippuu paljolti valinnasta. Jatkokoulutuksia ja ammattitaidon ylläpitoa tulee noin pari kertaa vuodessa vielä. Asentaja saa peruspalkan lisäksi provikkaa tehdystä työstä jos tavoite myynti tulee täyteen (kannustin). Työaika 8-16, 2 kahvitaukoa ja 30 min ruoka. 
Mitä itselleni jäi korjaamolla käynnistä mieleen oli selkeästi paikkoijen siisteys, kaikella on oma paikkansa ja myöskin ammattitaito tätä merkkiä varten. (koulutukset). Näin asiakas saa juuri oikeanlaista huoltoa merkkiautoonsa, niin ammattitaidon, varaosat kuin siisteys ja tarkkuus.
Oheessa vielä kuvia kuinka siistiä ja järjestelmällistä merkkikorjaamolla on.
Asentajan oma kaappi, kaikella paikkansa.

Siisteys





Varaosat
 



Erikois-työkalut, kaikella taas paikkansa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti