perjantai 29. huhtikuuta 2016

Käynnistysjärjestelmä

Seuraava tehtävä oli mitata ja ottaa selvää auton käynnistyksestä eli startimottorista.
Starttimoottori pyörittää startatessa iso vauhtipyörää. Startissa on pienempi ja voimakas hammaspyörä joka "avautuu" soledoidin avulla. Startille virta tulee suoraan akulta ja soledoidille virta kulkee lukkopesän kautta, lukkopesä päästää solenoidille virtaa vain käynnistysasennossa jolloin solenoid "vetää" ja päästää startin hammaspyörän pyörimään vauhtipyörää vastaan.

Mittasin myös startti virtaa eli kuinka suuren virran startti ottaa akulta. Virtapihdit startille tulevaan plus kaapeliin ja yleismittari akulle. Käynnistäessä virtaa kulki noin 280-320 ampeeria eli todella suurista ampeereista puhumme, tässä täytyy olla aina huolellinen ja ymmärtää virtaa liittyvät riskin. Näin suuri virta pystyy sulattamaan jo osaa metalleista (esim sormus) joten ennenkuin tekee mitään on pidettävä huolta työturvallisuudesta. Korut pois, hanskat käteen, suoja kengät jalassa ja älä käynnistä kyltti autoon ettei kukaan käynnistä auto kun mittailet tai korjaat starttia.

Jos startti ei käynnisty:

- Akun jännite matala tai akku tyhjä

- Virtalukko viallinen eikä solenoid "vedä"

- Vika johtimissa, sodenoidille tuleva tai akulta tuleva tai maa vika

- Vika käynnistys moottorissa esim solenoid rikki eikä "vedä", hammaspyörä rikki ja luistaa vauhtipyörää vasten.

Hyvä aluksi mitata akun jänniten, sitten käynnistäessä kuuluuko solenoidin "vetäminen" ja mitata jännitehäviöt tai vastukset johdoista. Maksimi jännitehäviö plus-puolella (0,5 voltti) ja maa-puolella (0,2 volttia)

1 kommentti:

  1. Onkohan meidän autossa vikaa käynnistysjärjestelmässä, siinä nimittäin startti pyörii ja ei aina käynnisty. Naapuri onneksi pääsi apuun viimeksi, kun niin kävi. Käynnistysapu tuli tarpeeseen, muuten olisi täytynyt soittaa ammattilaiselle.

    VastaaPoista