tiistai 21. elokuuta 2012

Harjoitustyö 1 - Jarrujärjestelmä



Harjoitustyö jarrujen toiminnasta ja osista. Kuvat otettu Ford Fiestan (2010) jarrujärjestelmästä.


         

                Jarrunestesäiliö


   Jarrunetse siaitsee täällä, josta se 
   pääsee jakoon. Jarrusäiliön täyttö        
   tapahtuu erillisestä säiliöstä, täytön 
   helpoittamiseksi.












 
       


               Jarruputki


    Liikuttaa jarrunestettä 
    jarrupääsylinteriltä
    jarrusylinterille.









                   Jarruletku


   Loppuosa, ennen sylinteriä  
   pitää tehdä letkusta, että 
   ohjaaminen mahdollista.









            

              Jarrusatula


   Pitää jarrupalat paikallaan 
   ja tuottaa puristuksen.












                     Jarrusylinteri


  Jarruneste tekee paineen sylinterille, 
  joka painuu ulos päin ja puristaa 
  jarrupaloja.
















                  Jarrupääsylinteri


  Jakaa jarrunestettä tasaisesti eri 
  jarruihin.
















                  Jarrupalat


   Tekee päätyön jarrutuksessa.
   Aiheuttaa kitkan jarrulevylle.









         ABS-hydrauliyksikkö


   Ohjaa ABS-jarruja













                    Jarrutehostin


    Tehostaa jarrupoljinta alipaineella.

















                  Alipaineletku


  Tässä koneessa (turbo) 
  alipainepumppu tuottaa
  tehostimelle alipaineen, 
  joka kulkee letkua pitkin
  tehostimelle.







             Nopeustunnistin


 Mitaa magneettisesti pyörän
 nopeuden ja lähettää tietoa 
 eteenpäin (ABS-yksikkö)










                Jarrurumpu

   
  Tässä mallissa rumpujarru 
  on takana ja samassa 
  rummussa on myös 
  käsijarru.









  

                   Seisontajarrun vaijeri


  Sitä mekaanisesti vedettäessä jarru
  kiristyy.















Osa 2.


Jarrunesteet

Jarrunesteen pitää kestää jarrutuksesta aihetunutta lämpöä ja eri DOT jarrunesteillä on omat ominaisuudet. Jarrunesteen yksi tehtävistä on imeyttää vesi pois jarrujärjestelmästä, mikä aiheuttaa korrosiota ja kiehuu liian herkästi. Vaihtoväli pitäisi olla maksimissaan 2 vuotta ettei jarrunesteen teho heikkene ja vesi pysyy pois jarjestelmistä.

DOT 3 - Glykoli-pohjainen jarruneste, jonka kiehumispiste (kuiva) on 205 astetta.

DOT 4 - Glykoli-pohjainen yleisesti käytetty jarruneste, jonka kiehumispiste (kuiva) on 230 astetta.

DOT 5 - Silikooni-pohjainen jarruneste, jota ei voi sekoittaa minkään jarrunesteen kanssa ja koko jarrujärjestelmä pitää vaihtaa, jos haluaa vaihtaa DOT 5 jarrunesteeseen. Kiehumispiste (kuiva) 260 astetta.

DOT 5.1 - Glykoli-pohjainen jarruneste, jonka kiehumispiste on korkea ja siksi käytetään autoissa jossa jarrut lempenevät paljon. Kiehumispiste (kuiva) 270 astetta.














   

1 kommentti: