Harjoitustyö jarrujen toiminnasta ja osista. Kuvat otettu Ford Fiestan (2010) jarrujärjestelmästä.
Jarrunestesäiliö
Jarrunetse siaitsee täällä, josta se
pääsee jakoon. Jarrusäiliön täyttö
tapahtuu erillisestä säiliöstä, täytön
helpoittamiseksi.
Jarruputki
Liikuttaa jarrunestettä
jarrupääsylinteriltä
jarrusylinterille.
Jarruletku
Loppuosa, ennen sylinteriä
pitää tehdä letkusta, että
ohjaaminen mahdollista.
Jarrusatula
Pitää jarrupalat paikallaan
ja tuottaa puristuksen.
Jarrusylinteri
Jarruneste tekee paineen sylinterille,
joka painuu ulos päin ja puristaa
jarrupaloja.
Jarrupääsylinteri
Jakaa jarrunestettä tasaisesti eri
jarruihin.
Jarrupalat
Tekee päätyön jarrutuksessa.
Aiheuttaa kitkan jarrulevylle.
ABS-hydrauliyksikkö
Ohjaa ABS-jarruja
Jarrutehostin
Tehostaa jarrupoljinta alipaineella.
Alipaineletku
Tässä koneessa (turbo)
alipainepumppu tuottaa
tehostimelle alipaineen,
joka kulkee letkua pitkin
tehostimelle.
Nopeustunnistin
Mitaa magneettisesti pyörän
nopeuden ja lähettää tietoa
eteenpäin (ABS-yksikkö)
Jarrurumpu
Tässä mallissa rumpujarru
on takana ja samassa
rummussa on myös
käsijarru.
Seisontajarrun vaijeri
Sitä mekaanisesti vedettäessä jarru
kiristyy.
Osa 2.
Jarrunesteet
Jarrunesteen pitää kestää jarrutuksesta aihetunutta lämpöä ja eri DOT jarrunesteillä on omat ominaisuudet. Jarrunesteen yksi tehtävistä on imeyttää vesi pois jarrujärjestelmästä, mikä aiheuttaa korrosiota ja kiehuu liian herkästi. Vaihtoväli pitäisi olla maksimissaan 2 vuotta ettei jarrunesteen teho heikkene ja vesi pysyy pois jarjestelmistä.
DOT 3 - Glykoli-pohjainen jarruneste, jonka kiehumispiste (kuiva) on 205 astetta.
DOT 4 - Glykoli-pohjainen yleisesti käytetty jarruneste, jonka kiehumispiste (kuiva) on 230 astetta.
DOT 5 - Silikooni-pohjainen jarruneste, jota ei voi sekoittaa minkään jarrunesteen kanssa ja koko jarrujärjestelmä pitää vaihtaa, jos haluaa vaihtaa DOT 5 jarrunesteeseen. Kiehumispiste (kuiva) 260 astetta.
DOT 5.1 - Glykoli-pohjainen jarruneste, jonka kiehumispiste on korkea ja siksi käytetään autoissa jossa jarrut lempenevät paljon. Kiehumispiste (kuiva) 270 astetta.
Hyvä blogi! Jatka samaan malliin.
VastaaPoista